Σεμινάριο Συστηματικής Ανασκόπησης και Μέτα-ανάλυσης 

11, 12 & 13 Απριλίου 2014

Σκοπός του σεμιναρίου

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιστημονική κατάρτιση των ενδιαφερομένων στην κατανόηση συστηματικών ανασκοπήσεων και είδικά στο στατιστικό τους κομμάτι που αφορά στη σύνθεση αποτελεσμάτων ερευνών μέ μεθόδους μέτα-ανάλυσης, στη χρήση του στατιστικού λογισμικού της Cochrane Collaboration (RevMan) και στην ορθή ερμηνεία των αποτελεσμάτων.

Σε ποιους απευθύνεται

Το σεμινάριο δεν έχει μαθηματικό προσανατολισμό και δεν απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις στατιστικής. Αντιθέτως, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην κατανόηση της συστηματικής ανασκόπησης και αναλύονται τα επιμέρους στοιχεία της ώστε οι συμμετέχοντες να είναι σε θέση τόσο να κατανοήσουν συστηματικές ανασκοπήσεις στη βιβλιογραφία όσο και να πραγματοποιήσουν τις δικές τους. 

Συνεπώς το σεμινάριο απευθύνεται σε κλινικούς και εργαστηριακούς γιατρούς, ερευνητές και υποψήφιους διδάκτορες των επιστημών υγείας καθώς και σε επιστήμονες που ενδιαφέρονται είτε να εφαρμόσουν είτε να κατανοήσουν μια συστηματική ανασκόπηση.

Δομή

Τα σεμινάρια αρχίζουν με θεωρητικά μαθήματα ώστε ο ενδιαφερόμενος να κατανοήσει την έννοια της συστηματικής ανασκόπησης και της μετα-αναλυσης και να γνωρίσει ορισμένες από τις πτυχές τους όπου πρέπει να προσέξει. 

Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην πραγματοποίηση όλων των στάδιων μιας συστηματικής ανασκόπησης με τη χρήση του στατιστικού λογισμικού RevMan ®, το λογισμικό της Cochrane Collaboration. 

Εκπαιδευτικοί Στόχοι

Στο τέλος του σεμιναρίου οι συμμετέχοντες θα γνωρίζουν

  • όλα τα βήματα μιας συστηματικής ανασκόπησης (κριτήρια εισαγωγής μελετών, εύρεση μελετών, αξιολόγηση της ποιότητάς τους, σύνθεσή τους με μετα-ανάλυση)
  • τα μεγέθη επίδρασης για διχότομα (odds ratio, risk ratio) και συνεχή δεδομένα (mean difference, standardized mean difference)
  • τα δυο βασικά μοντέλα που χρησιμοποιούνται στη μέτα-ανάλυση και τα βασικά γραφήματα που συνοδεύουν μια μέτα-ανάλυση
  • την έννοια της ετερογένειας
  • να κάνουν ανάλυση σε υποομάδες
  • την έννοια του συστηματικού σφάλματος δημοσίευσης (publication bias)

Αναλυτικό Πρόγραμμα

Παρασκευή 11/04

16:30 Εισαγωγή στο σεμινάριο και γνωριμία

17:00 Διάλεξη: Εισαγωγή στις ερευνητικές κλινικές μελέτες [45 λεπτά]

17:45 Εισαγωγή στις  συστηματικές ανασκοπήσεις [45 λεπτά] 

18:30 Διάλειμμα

18:45 Διάλεξη: Αναζήτηση μελετών στο διαδίκτυο  [45 λεπτά]

19:30 Διάλεξη: Δημιουργία ενός πρωτοκόλλου για συστηματική ανασκόπηση [45 λεπτά]

20: 15 Διάλειμμα

20:30 Πρακτική Άσκηση: Δημιουργία πρωτοκόλλου στο λογισμικό Revman [30 λεπτά]

Σαββάτο 12/04

9:15 Διάλεξη: Εξαγωγή δεδομένων από μελέτες, μεγέθη επίδρασης για διχότομα και συνεχή δεδομένα [1 ώρα] 

10:15 Πρακτική Άσκηση: Εξαγωγή δεδομένων από δημοσιευμένα άρθρα [1.5 ώρα]

11:45 Διάλεξη: Σύνθεση δεδομένων με μετα-ανάλυση σταθερών επιδράσεων (30 λεπτά) 

12:15 Διάλειμμα

12:30 Πρακτική Άσκηση: Πρακτική άσκηση στον Revman (διαχείριση/εισαγωγή δεδομένων και μετα-ανάλυση) [1.5 ώρες] 

14:00 Διάλειμμα

15:30 Ετερογένεια και μετα-ανάλυση τυχαίων επιδράσεων και ανάλυση υποομάδων στη μέτα-ανάλυση [1.5 ώρες]

17:00 Πρακτική Άσκηση: RevMan (διαχείριση ετερογένειας) [1.5 ώρες]

Κυριακή 13/04

10:00 Διάλεξη: Αξιολόγηση του συστηματικού σφάλματος στις μελέτες της μετα-ανάλυσης [45 λεπτά] 

10: 45 Διάλεξη: Συστηματικό σφάλμα  δημοσίευσης [45 λεπτά] 

11:30 Διάλειμμα

11:45 Διάλεξη: Αξιολόγηση του αποτελέσματος μιας μετα-ανάλυσης [45 λεπτά] 

12:30 Διάλειμμα

12:45 Επαναληπτική Πρακτική Άσκηση: Αξιολόγηση μιας συστηματικής ανασκόπησης [1.5 ώρες].

Εδώ μπορείτε να κάνετε download το λογισμικό RevMan ® (δεν υπάρχει κόστος)

 

Διδάσκοντες 

Ο Δημήτρης Μαυρίδης είναι λέκτορας στο εργαστήριο Διδασκαλίας των Μαθηματικών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με γνωστικό αντικείμενο «Στατιστική στην Εκπαίδευση». Είναι επιστημονικός συνεργάτης στην μονάδα Βιοστατιστικής του εργαστηρίου Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έκανε  τη διδακτορική του διατριβή στο τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και εργάστηκε ως ερευνητής στη σχολή Μαθηματικών του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στην κατασκευή στατιστικών μοντέλων στην ψυχιατρική. Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής των Cochrane Review Groups ‘Developmental, Psychosocial and Learning Problems Group'και ‘Sexually Transmitted Infections Group' και μέλος της επιστημονικής επιτροπής ‘Cochrane Statistical Methods Group'.

Η Γεωργία Σαλαντή είναι επίκουρη καθηγήτρια Επιδημιολογίας στην Ιατρική σχολή του πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Βιοστατιστική  και Επιδημιολογία στο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών και έκανε την διδακτορική της διατριβή στην Βιοστατιστική στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου.  Εργαζόταν ως ερευνητής στο Πολυτεχνείο του Μονάχου και στο Medical Research Council στο Κέμπριτζ της Αγγλίας. Έχει δημοσιεύσει πάνω από 70 επιστημονικά άρθρα σε διεθνή ιατρικά και στατιστικά περιοδικά. Είναι συντονίστρια του στατιστικού τομέα της Cochrane Collaboration και η ερευνητική της δραστηριότητα χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας, την Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και την Πρωτοβουλία για Φαρμακευτική Καινοτομία.

Ο Βαγγέλης Ευαγγέλου είναι λέκτορας Κλινικής και Μοριακής Επιδημιολογίας στο εργαστήριο Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει μεταπτυχιακές σπουδές στη Βιοστατιστική και στην Επιδημιολογία στην Ελλάδα και στην Αμερική, εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ενώ εργάστηκε ως μετα-διδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Λωζάνης. Από το 2013 είναι επισκέπτης επίκουρος καθήγητης Επιδημιολογίας στο ImperialCollegeτου Λονδίνου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στη μετα-ανάλυση δεδομένων μεγάλης κλίμακας, κυριώς στο χώρο της γενετικής επιδημιολογίας.  Έχει συγγράψει 60 επιστημονικά άρθρα σε πληθώρα διεθνών περιοδικών διάφορων ειδικοτήτων

O Χάρης Βασιλειάδης είναι λέκτορας Ορθοπαιδικής στην Ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Σπούδασε στο ΑΠΘ Θεσσαλονίκης, ειδικεύτηκε στο ΠΓΝ Ιωαννίνων και εξειδικεύτηκε ως μεταδιδακτορικός συνεργάτης στο Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg της Σουηδίας. Σήμερα είναι ερευνητικός συνεργάτης του Department of Degenerative Medicine του Πανεπιστημίου του Gothenburg καi έχει ενεργό συμμετοχή στην Cochrane Collaboration ως Methodological Editor του “Bone, Joint and Muscle Trauma Group”. Επίσης, είναι editor σε 2 ορθοπαιδικά περιοδικά, κριτής σε πλήθος ορθοπαιδικών περιοδικών και μέλος των “Neuromuscular Diseases Group” και “Musculoskeletal Group” της Cochrane Collaboration.

Τις πρακτικές ασκήσεις θα συντονίζουν οι Άρτζη Βερονίκη, Ορέστης Ευθυμίου, Αννα Χαιμάνη και Αδριανή Νικολακοπούλου, επιστημονικοί συνεργάτες στην ερευνητική ομάδα της πολλαπλής μετα-ανάλυσης

Δήλωση συμμετοχής

Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων (15) θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη γραμματεία σπουδαστηρίου ΠΤΔΕ κ. Γούσια στο τηλ. 26510-05750 ή στο email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. και στείλτε την αίτηση συμμετοχής. 

Αίτηση συμμετοχής

Κόστος συμμετοχής

Το κόστος συμμετοχής είναι 200 Ευρώ και  περιλαμβάνει διανομή εκπαιδευτικού υλικού. Μετά από την επιβεβαίωση της αποδοχή της αίτησής σας το ποσό θα πρέπει να κατατεθεί στον Ειδικό Λογαριασμό της Επιτροπής Έρευνας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Τα μαθήματα έχουν μη-κερδοσκοπικό χαρακτήρα.

Additional information